donderdag 13 juli 2017

La Cavalleria Rusticana

Donderdag 13 juli
Vandaag een rustdag. Het is bewolkt en broeierig dus brengen we een deel door in het zwembad en verder is het een mooie gelegenheid om mijn blog bij te werken en wat te lezen. Voor de lunch maken we de restjes van de salade van gisteren op, aangevuld met wat worst en kaas en Toscaans brood. 

'S Avonds gaan we naar naar het Anfiteatro Mazzolla in Peccioli. De opera La Cavalleria Rusticana wordt opgevoerd in het kader van het 11 lune festival. Vraag me niet waarom het het 11 manen festival heet, er is vast een goede reden voor maar ik heb hem niet kunnen achterhalen.


De opera is echter heel mooi en er wordt goed gezongen. De vrouwelijke hoofdrol wordt gezongen door een Nederlandse Sopraan, Lisa Houben. We hebben haar al eens eerder horen zingen bij de Vlaamse Opera. Ik vind het altjd een belevenis, zo'n opera in de buitenlucht en de kwaliteit is echt heel goed. De kwaliteit doet zeker niet onder voor de prove gnerale van de uitvoering door Andrea Boccelli in het theatro del silenzio in Lajatico zo'n 2-3 jaar gelden. Ik nen eerlijk gezegd sowieso niet zo'n fan van Andrea Bocelli als opera zanger, hoewel ik zijn vertolking van lichter werk en Italiaanse volksliederen prachtig vind. Het was wel erg bijzonder dat Placido Domingo toen dirigeerde en ook Andrea Bocelli af en toe op zijn zang corrigeerde. De enige twee keer dat we Placido Domingo live hebben gzien was trouwens in het Teatro del Silenzio, één keer als tenor en één keer als dirigent. De stem van Bocelli kwam overigens niet in de buurt van de grande maestro, ondanks dat die toen al duidelijk op zijn retour was (als tenor, niet als dirigent).



In ieder geval was de zang van Lisa Houben vanavond gewoon top. Daar valt niet aan te twijfelen.



Vanzlfsprekend begint het pogramma later dan gepland, zoals altijd in Italië. IK kan me nog een uitvoering van een opera in de Boboli tuinen in Florence herinneren die circa half twee afgelopen was. Uiteindelijk waren we weer om half 4 in de nacht thuis in Montecchio. Tegenwoordig nemen we in zo'n geval maar een hotelletje.

Teruggekomen in Montecchio drinken we nog een koel glaasje witte wijn, gelukkig is het een klein beetje afgekoeld, de nachttemperatuur is een beetje aan het dalen hoewel de temperatuur op de dag nog steeds heel hoog is en de luchtvochtigheid on-italiaans. Slaap lekker en "A domani".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten